Persbericht

Brussel, oktober 2010

 

 

WETSONTWERP ‘LIBERALISERING POSTMARKT’ MIST DOEL

 BELGISCHE MARKTPARTIJEN KLAGEN PROTECTIONISME BPOST AAN

Binnenkort bespreekt de Kamercommissie Infrastructuur het wetsontwerp over de liberalisering van de postmarkt. Volgens de Belgium Mail Users Association (bmua) gaat dit wetsontwerp niet ver genoeg en is het bijzonder protectionistisch. Een gemiste kans omdat de posttarifering en de toegang tot de markt extreem rigide blijft en er irrealistische verplichtingen aan nieuwe marktpartijen opgelegd worden. Zo blijft vrije tarifering van de postzegel niet mogelijk en wordt 20 % van de zakelijke postmarkt de facto ontoegankelijk voor andere spelers dan bpost.

Een aantal marktpartijen, verenigd in de Belgium Mail Users Association, vinden het door Ministers Van Quickenborne en Vervotte neergelegde wetsontwerp dat de modaliteiten van de liberalisering van de Belgische postmarkt op 1 januari 2011 regelt, ronduit protectionistisch. Rudy van Rillaer, voorzitter van de bmua is heel duidelijk: “het voorliggende wetsontwerp is dermate protectionistisch dat een verregaande liberalisering van de postmarkt illusoir wordt en de klant uiteindelijk zeer weinig bijkomende keuzevrijheid zal krijgen. De nieuwe regels zijn zo gemaakt dat een nieuwe marktpartij onvoldoende klanten en volumes zal kunnen genereren om rendabel te kunnen functioneren.”

Rudy van Rillaer gaat verder: “Bovendien zijn de grenzen die aan de tarifering worden gesteld, zo stringent dat er geen vrije prijszetting kan gebeuren, wat toch een essentieel onderdeel van een goed functionerende markt is. Deze vrije prijszetting is wel aanwezig op andere, geliberaliseerde Europese postmarkten.”

bmua vraagt de Volksvertegenwoordigers dan ook goed na te denken over de gevolgen van een ev. goedkeuring van dit wetsontwerp.

Een gemiste kans voor liberalisering

Volgens het voorliggende ontwerp moeten nieuwe marktpartijen in de drie regio’s van het land investeren, na twee jaar tweemaal per week de post bedelen en na vijf jaar 80% van elk gewest dekken. bpost zou de Universele Dienstverlening verzekeren. De bedeling moet volgens het wetsontwerp door werknemers met een werknemersstatuut gebeuren.

Volgens de bmua zijn de toetredingsdrempels zo geformuleerd dat het nieuwe operatoren onmogelijk gemaakt wordt om een rendabel alternatief netwerk uit te bouwen: de distributiefrequentie en dekkingsgraad zijn zo streng dat een winstgevende operatie opbouwen, uitgesloten is.

Het wetsontwerp garandeert ook onvoldoende dat bpost geen kruissubsidie meer kan toepassen tussen haar verschillende divisies. De overheid voorziet namelijk een verliescompensatie voor de Universele Dienstverlening, waarbij de verleiding blijft bestaan om bepaalde pakketten post (dagbladen, tijdschriften enz.) onder kostprijs te verdelen, om zo andere marktpartijen uit de markt te houden.

Ongelijke markttoegang

bpost gaat ook gewoon voorbij aan art. 11 van de Europese Postrichtlijn, die bepaalt dat Universele Dienstverleners (bpost) en gebruikers op transparante en niet-discriminatoire wijze toegang moeten krijgen tot het openbare postnetwerk. Volgens het BIPT is dit ook in de Belgische postwetgeving opgenomen. Merkwaardig genoeg krijgen bedrijven die post consolideren en die bij bpost aanleveren voor verzending sinds vorig jaar geen volume contracten meer. Volgens bpost kunnen alleen rechtsstreekse klanten hierop aanspraak maken. Nochtans stelde het Europese Hof van Justitie in een arrest dat bovenvermeld art. 11 ook op commerciële bedrijven slaat, die in hun eigen naam optreden.

20 % zakelijke markt ontoegankelijk voor nieuwe marktpartijen

Merkwaardig is ook dat zakelijke post onderdeel blijft van de Universele Dienstverlening. bmua wijst er op dat het wetsontwerp bpost hiervoor BTW-vrijstelling verleent; nieuwe marktpartijen moeten echter wèl BTW betalen, wat betekent dat ze tot 2018 met een aanzienlijk prijsnadeel t.a.v. bpost blijven kampen. Bovendien is dit een marktsegment waar belangrijke klantengroepen de BTW niet kunnen recupereren, zoals de bank- en verzekeringssector, de overheid, stichtingen enz. Volgens bmua wordt hierdoor minstens 20 % van de zakelijke markt de facto afgesloten!

 

Vrije tarifering is nog ver weg

Het wetsontwerp voorziet een aangescherpte rol voor het BIPT, waar de bmua achter staat. Het BIPT kan voortaan bpost controleren op haar prijszetting en de feitelijk toegepaste prijzen en zodoende meer transparantie creëren, wat alleen maar de marktwerking kan bevorderen. Merkwaardig is dan weer dat de openbare dienst BIPT als ombudsman gaat optreden voor zowel private als publieke marktpartijen. Private marktpartijen hebben contractuele overeenkomsten die bij niet naleving voor de rechtbank kunnen afgedwongen worden. Maar het wetsontwerp voorziet wel dat de private spelers ook de publieke ombudsman zullen financieren!

Het wetsvoorstel voorziet ook dat de BIPT een strenge controle blijft uitoefenen op de prijs van de postzegel en beslist in laatste instantie over prijsverhogingen. Nieuwe marktpartijen kunnen echter onderlinge concurrentie niet laten doorwegen in de prijszetting want ook zij moeten uniforme tarieven toepassen. Vrije tarifering, toch een van de doelstellingen van de liberalisering, is hiermee ver weg.

Voor meer info kunt u contact opnemen met:

Jan De Ceuster, Managing Director Grayling, jan.deceuster@grayling.com

Tel: 02 713 09 05

Over bmua:

De Belgium Mail Users Association is een vereniging die zich tot doel stelt de belangen van gebruikers van het postnetwerk in België te behartigen evenals andere belangen van de leden met betrekking tot de postale markt en postale diensten in de breedste zin van het woord.

Tot de concrete activiteiten van de bmua, behoren onder meer:

  • de strijd voeren voor niet discriminerende behandeling en transparantie van bpost voor alle gebruikers van het postnetwerk in België.
  • De Belgische postale markt openstellen, hetzij door het aanmoedigen van alternatieve distributienetwerken, hetzij door gebruik te maken van de huidige postale distributienetwerken
  • Advies- en informatieoverleg plegen met de bevoegde instanties en kabinetten